در گفت وگو با رضا اثباتی رئیس آموزش و پرورش ؛خرمدره در مسیر آموزش هوشمند و دسترسی برابر
آموزش و پرورش بهعنوان زیربنای توسعه هر جامعهای، نیازمند توجه مستمر به کیفیت، عدالت آموزشی و فضای مناسب یادگیری است. در شهرستان خرمدره نیز مسائل مرتبط با نوسازی مدارس، ارتقای کیفیت آموزش و رفع نابرابریهای آموزشی از جمله موضوعاتی است که همواره مورد توجه خانوادهها، معلمان و مسئولان بوده است.
در این گفتوگو با رضا اثباتی، رئیس آموزش و پرورش شهرستان، درباره مهمترین برنامهها، چالشها و رویکردهای موجود برای بهبود شرایط آموزشی در خرمدره گفتوگو کردهایم. که از نظرتان می گذرد
سوال: نخستین پرسش را با وضعیت فضای فیزیکی مدارس که همچنان یکی از مشکلات حوزه آموزشی کشور است آغاز می کنم ، این مسئله چه تاثیری بر کیفیت آموزش و یادگیری دانشآموزان دارد و برای بهبود این فضاها چه برنامههای خاصی در نظر گرفتهاید؟
– فضای فیزیکی مدارس تأثیر قابل توجهی بر کیفیت یادگیری دارد. بسیاری از مطالعات نشان دادهاند که مدارس با فضاهای مناسب و تجهیزات بهروز، نه تنها کیفیت آموزش را ارتقا میدهند، بلکه انگیزه و مشارکت دانشآموزان را نیز افزایش میدهند. ما در نظر داریم تا با توجه به ساختار فرهنگی و اجتماعی هر منطقه، فضاهای آموزشی را به گونهای طراحی کنیم که دانشآموزان احساس راحتی و انگیزه بیشتری برای یادگیری داشته باشند.
بهعلاوه، ایجاد کلاسهای آموزشی باز و مجهز به فناوریهای نوین یکی از اولویتهای ما خواهد بود. این امر به خصوص در مناطق شهری و پیشرفتهتر میتواند بهطور ملموسی در کیفیت آموزشی تأثیرگذار باشد.
سوال: در خصوص جذب معلمان جدید و بهبود کیفیت آموزش در مناطق مختلف، بهویژه در زمینه آموزش زبانهای خارجی و علوم پایه، چه تدابیری را در نظر دارید؟
- جذب معلمان با کیفیت یکی از مهمترین مسائل ماست. بهویژه در زمینه آموزش زبانهای خارجی و علوم پایه که نیاز به معلمان متخصص و آموزشدیده دارد. ما برنامههایی را طراحی کردهایم که از طریق بورسیههای تحصیلی، معلمان جدید را به این مناطق جذب کنیم و آنها را در دورههای آموزشی مستمر قرار دهیم تا بتوانند با روشهای تدریس مدرن و مبتنی بر فناوری آشنا شوند.
- همچنین، برای ارتقاء مهارتهای تدریس در زمینههای خاص، همکاری نزدیک با دانشگاهها و موسسات آموزشی میتواند معلمان را در دستیابی به مهارتهای پیشرفته یاری رساند.
سوال: چه راهکارهایی برای حل مشکلات کیفیت آموزشی در مدارس مناطق محروم و بهبود دسترسی به منابع آموزشی دارید؟
– در مدارس مناطق محروم، یکی از چالشهای بزرگ کمبود منابع آموزشی و دسترسی به معلمان با تجربه است. برای مقابله با این چالش، ما در نظر داریم که با همکاری وزارت آموزش و پرورش و سایر نهادهای مرتبط، بستههای آموزشی ویژهای را طراحی کنیم که بتوانند بهطور مؤثر به دست دانشآموزان برسند. این بستهها شامل محتوای آموزشی بهروز، کتابهای درسی و نرمافزارهای آموزشی خواهند بود.
همچنین، برگزاری دورههای آموزشی برای معلمان بهویژه در زمینه استفاده از فناوریهای نوین آموزشی و ارتقاء مهارتهای تدریس میتواند به بهبود کیفیت تدریس کمک کند. از طرفی، یکی از اولویتهای دیگر، تقویت ارتباط میان مدارس و جامعه است تا از ظرفیتهای موجود در محلهها برای حمایت از دانشآموزان استفاده کنیم.
سوال: با توجه به اهمیت بهبود فضای آموزشی در شهرهای بزرگ، چگونه قصد دارید به رفع نابرابریهای موجود در این فضاها پرداخته و اطمینان حاصل کنید که کیفیت آموزشی در تمامی مناطق یکسان باشد؟
– در شهرهای بزرگ، با وجود امکانات بیشتر، نابرابریهای زیادی در دسترسی به فضاهای آموزشی با کیفیت وجود دارد. یکی از راههای مقابله با این نابرابریها، بازنگری در اولویتبندی منابع و تخصیص امکانات آموزشی به مناطقی است که از نظر دسترسی به امکانات آموزشی ضعیفتر هستند. این امر بهویژه در مناطق حاشیهنشین که به امکانات کمتری دسترسی دارند، اهمیت ویژهای پیدا میکند. برای این کار، علاوه بر اختصاص منابع مالی و تجهیز مدارس، باید از ابتکاراتی مانند ایجاد مدارس هوشمند و استفاده از آموزش آنلاین در این مناطق بهره ببریم.
سوال: در خصوص نوسازی مدارس، بهویژه در مناطق روستایی و کمبرخوردار، چه چالشهایی را پیشبینی میکنید؟ چگونه قصد دارید این چالشها را مدیریت کنید و چه رویکردی برای جلب مشارکتهای مردمی و بخش خصوصی برای این پروژهها دارید؟
- نوسازی مدارس در مناطق روستایی و کمبرخوردار نیازمند برنامهریزی دقیق و هماهنگی میان منابع دولتی و مشارکتهای مردمی است.
- یکی از چالشهای اصلی کمبود منابع مالی است، اما راهکارهایی داریم که بتوانیم از طریق حمایتهای دولت و جلب مشارکتهای بخش خصوصی این مشکل را حل کنیم. برای مثال، در کنار تخصیص بودجههای خاص از طریق سازمانهای دولتی، ما میتوانیم برنامههایی برای ترغیب سرمایهگذاران بخش خصوصی ایجاد کنیم که در بازسازی مدارس مشارکت کنند. همچنین، با در نظر گرفتن اولویتبندی در تخصیص منابع به مناطق نیازمندتر، تلاش خواهیم کرد تا حداقل سطح کیفی آموزش در این مناطق حفظ شود.

2 پاسخ
سلام وقت عالی بخیرجناب یه انتقادازآموزش وپرورش داریم دخترانی که دررشته های ورزشی مدال ومقام برای این شهروکشورمون آوردن آیانبایدتقدیرازشون بشه درروزدخترحداقل وقتی هم ازمدرسه شان(عفیه) میگیم انتقادمیکنیم میگن بودجه نداریم خاستم جهت اطلاع عرض کنم حداقل میتونن بایه تقدیرخشک وخالی ازشون درروزدخترتشکرکنن تقدیرکه بودجه نمیخاداداره اموزش وپرورش خیلی دراین زمینه بیخیال وساکته😔😔😔ممنون میشم جهت اطلاع به استحضارمقام اداره آموزش پرورش رسانده شود
با سلام خرمدره هستید بزرگوار؟